Aktualności
Ośrodek Adopcyjny zachęca do propagowania bezpiecznego dostępu do Internetu
W 2025r. dzień 11 luty jest Dniem Bezpiecznego Internetu. Święto to ustanowione w 2004 r. przez Komisję Europejską, w Polsce organizowane od 2005 r. przez Polskie Centrum Programu Safer Internet (PCPSI), które tworzą Państwowy Instytut Badawczy NASK oraz Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę.
Celem tej inicjatywy jest podejmowanie i rozprzestrzenianie wszelkich działań propagujących bezpieczny dostęp do Internetu dla dzieci i młodzieży, podnoszenie świadomości rodziców i nauczycieli w zakresie zagrożeń płynących z braku bezpiecznego korzystania z sieci, jak również promocję pozytywnego wykorzystywania Internetu.
Dzień Bezpiecznego Internetu obchodzony będzie 11 lutego, ale w całej Polsce lokalne inicjatywy edukacyjne są zaplanowane do końca marca 2025. Ośrodek Adopcyjny zachęca do włączania się w różne inicjatywy edukacyjne. Ponadto zachęca rodziców do rozmawiania z dziećmi na temat poprawnego i bezpiecznego zachowywania się w świecie online.
Więcej informacji na ten temat w poniższych linkach.
https://www.saferinternet.pl/dbi/o-dbi.html
https://www.gov.pl/web/baza-wiedzy/netykieta-czyli-savoir-vivre-w-internecie
Zespół Lokalnej Sieci Wsparcia „WARTO CHCIEĆ”
Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Rzeszowie w ramach współdziałania w Zespole Lokalnej Sieci Wsparcia „WARTO CHCIEĆ” zamieszcza informację przekazaną przez Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Rzeszowie dotyczącą indywidualnych konsultacji wychowawczych dla osób i rodzin wobec których została wszczęta procedura „Niebieskiej karty”. Wsparcie skierowane jest dla mieszkańców powiatu rzeszowskiego.
Osoba prowadząca konsultacje:
Aldona Filiciak - tel. 453-068-804 lub Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Warsztaty na temat: PTSD i objawy psychosomatyczne u dzieci i młodzieży – jak rozpoznawać, rozumieć i wspierać?
W dniach 7 i 8 lutego 2025 r. Zespół Pracowników Ośrodka Adopcyjnego w Rzeszowie wziął udział w warsztatach na temat: PTSD i objawy psychosomatyczne u dzieci i młodzieży – jak rozpoznawać, rozumieć i wspierać? przeprowadzone przez Panią Aleksandrę Nowak – psycholożkę kliniczną, psychoterapeutkę z Polskiego Instytutu Ericksonowskiego z siedzibą
w Łodzi. Zakres tematyczny szkolenia obejmował dwa moduły tematyczne i zawierał:
- PTSD u dzieci i młodzieży – jak rozpoznawać, rozumieć i wspierać?
- Objawy PTSD
- Specyfika reakcji na traumę na różnych etapach rozwoju
- Wpływ traumy na budowanie przywiązania
- Traumy rodziców a traumy dzieci
- Wsparcie dla rodziców i dzieci adopcyjnych (budowanie poczucia bezpieczeństwa, kontaktowanie z zasobami, radzenie sobie z emocjami)
- Objawy psychosomatyczne u dzieci i młodzieży – jak rozpoznawać, rozumieć i wspierać?
- Teorie wyjaśniające powstawanie objawów psychosomatycznych
- Diagnoza – kontekst indywidualny i systemowy
- Model rodziny psychosomatycznej
- Symbolika objawów psychosomatycznych
- Eksternalizacja objawu (rysunek, metafora, symbol)
- Wsparcie dla rodziców adopcyjnych (jak wyjaśnić i gdzie pokierować?)
Szkolenie było wspaniałą okazją do pogłębienia i usystematyzowania wiedzy na tematy,
z którymi pracownicy Ośrodka Adopcyjnego w Rzeszowie spotykają się na co dzień w swojej pracy. Szczególną wartością przeprowadzonych warsztatów z Panią Aleksandrą Nowak były praktyczne ćwiczenia i możliwość doświadczania poruszanych kwestii na sobie. Przewodnim tematem wokół którego skoncentrowana była wiedza i refleksja uczestników to: Jak pogłaskać kolczastego jeża? Świat dziecka zranionego jest nieprzewidywalny i bolesny. Dzięki kolejnemu wspaniałemu „szytemu na miarę” szkoleniu dla Zespołu Pracowników Ośrodka Adopcyjnego zbliżamy się do co raz lepszego rozumienia i profesjonalnego działania na rzecz dziecka kierowanego do adopcji.
Ośrodek Adopcyjny poleca
Emocje, zarówno te które są dla nas przyjemne, jak i te za którymi nie przepadamy, są nieodłącznym elementem życia każdego człowieka. Niezwykle ważną i bardzo przydatną zdolnością, od najwcześniejszych lat naszego życia, jest umiejętność ich rozpoznawania i radzenia sobie z nimi. Świadomy i uważny rodzic, który potrafi rozpoznawać i nazywać swoje emocje, posiada zasoby aby wspierać dziecko w jego rozwoju emocjonalnym.
Zachęcamy Państwa do sięgania po literaturę, gry oraz filmy przybliżające tematykę uczuć i emocji. Propozycje te posłużą do rozwoju i wsparcia sfery emocjonalnej nie tylko u dziecka, ale również osób dorosłych. Poniżej zamieszczamy kilka propozycji, z których możecie Państwo korzystać (opisy książek i gier pochodzą od wydawcy).
Poznajcie inspektora Krokodyla, który pomoże wam zrozumieć, zmierzyć i poznać sposoby na kontrolowanie emocji. „Uczuciometr inspektora Krokodyla” to niezwykła książka zarówno dla dzieci, jak i ich rodziców. Poznamy dziesięć podstawowych emocji, po których meandrach oprowadzi nas inspektor Krokodyl. Przy pomocy skonstruowanego przez siebie przyrządu, jakim jest uczuciometr, wyjaśni nam, co czujemy w określonych sytuacjach i dlaczego. Wspaniałe ilustracje, wzbogacone o czytelną instrukcję rozpoznawania uczuć oraz niezwykle ciekawe opowiadania będą zachętą do rozmowy o emocjach, które przeżywamy każdego dnia.
Feluś jest przedszkolakiem i każdego dnia doświadcza różnych emocji. Wizyta u lekarza okaże się próbą odwagi. Przygotowanie śniadania dla rodziców będzie powodem do dumy. A kiedy kolega przebiegnie po świeżo zbudowanym zamku z piasku, Felusia ogarnie złość. Czy te doświadczenia wydają się Wam znajome?
Jak zawsze Felusiowi towarzyszy ukochany miś Gucio, który tłumaczy zawiły język emocji na bliskie i zrozumiałe każdemu maluchowi doświadczenia zmysłów – dla Gucia radość ma słodki smak, spokój przypomina dźwięki harfy, a tęsknota jest jak deszczowy dzień.
Podczas lektury książki mały czytelnik znajdzie się w wielu dobrze znanych sobie sytuacjach. Razem z Felusiem i Guciem nauczy się rozpoznawać, nazywać i akceptować swoje emocje. Będzie też wiedział, skąd się biorą, w jaki sposób można je wyrażać i jak sobie z nimi radzić.
Wydana Wydawnictwo Epideixis planszowa gra terapeutyczna Emocje. Nazywam, rozumiem, wyrażam skierowana jest do wszystkich grup wiekowych i przeznaczona do rozgrywki w każdym miejscu i czasie. Zabawa doskonale sprawdzi się w gronie rodziny czy przyjaciół, ale można ją wykorzystać również podczas sesji terapeutycznych i szkoleń. Jej głównym założeniem jest tytułowe nazywanie, rozumienie i wyrażanie czterech podstawowych emocji - radości, złości, smutki i lęku oraz doskonalenie umiejętności ich nazywania i konstruktywnego wyrażania. Korzyści płynące z zabawy w Emocje są bezcenne i przydadzą się w życiu codziennym i zawodowym. Autorkami są pracujące na co dzień z młodzieżą Dorota Sieczko i Elżbieta Michałowska. Gra została wyróżniona w XVI edycji konkursu “Świat przyjazny dziecku” organizowanym przez Komitet Ochrony Praw Dziecka.
Gra "Góra uczuć" jest narzędziem terapeutyczno - edukacyjnym, przeznaczonym dla psychologów, pedagogów, psychoterapeutów a także rodziców, którzy chcieliby lepiej poznać swoje dzieci. Ma pozwolić graczom na dzielenie się swoimi doświadczeniami, emocjami i spostrzeżeniami w bezpieczny sposób. Gra bazuje na zdaniach niedokończonych, ćwiczeniach stymulujących wyobraźnię, zadaniach z zakresu komunikacji interpersonalnej, ćwiczeniach oddechowych. Gra Góra Uczuć pozwala na zapoznanie się ze światem dziecka, odkrywa jego schematy myślenia, pokazuje jak radzi sobie ze współpracą i komunikacją w grupie. Może być dobrym wstępem do dalszej rozmowy, zajęć psychoedukacyjnych czy psychoterapii.
Polecamy także filmy: „W głowie się nie mieści” oraz „W głowie się nie mieści 2”.
Kampania „PROszę o pomoc”
Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę rozpoczyna rok 2025 kampanią „PROszę o poMoc”, skierowaną do młodych ludzi. Kampania ma na celu rozpowszechnienie wiedzy wśród dzieci i młodzieży, że każdy ich problem jest ważny i mogą zwrócić się z nim po pomoc.
„Z nami możesz porozmawiać o wszystkim!” – takie jest hasło telefonu zaufania 116 111, pomoc można również uzyskać pisemnie na stronie internetowej 116111.pl
Ważne jest, by młodzi ludzi zrozumieli, że:
- nie muszą czekać do momentu kryzysowego, aby zwrócić się o wsparcie
- nie muszą skazywać się na przetrzymywanie cierpienia, trudnych emocji, doświadczeń z nadzieją, że kiedyś to samo minie.
- każdy zasługuje na wsparcie, bo jest człowiekiem. Tyle wystarczy.
Specjaliści przekonują, że warto dać sobie szansę na uzyskanie wsparcia.
Bądź PRO, okaż MOC, prosząc o pomoc.
Zachęcamy do śledzenia postów umieszczanych na facebooku Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę, gdzie można uzyskać więcej informacji na ten temat: