Aktualności
Podcast: „Jak chronić dzieci przed tajemnicami, które bolą? Słów kilka o wykorzystywaniu seksualnym”.
Ośrodek Adopcyjny w Rzeszowie zachęca do wysłuchania podcastu dotyczącego jak uchronić najmłodszych przed wykorzystywaniem seksualnym, jak z nimi rozmawiać na ten temat. Wiktoria Kinik rozmawia z Martą Skierkowską, wiceprezeską Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę i psycholożką o tym, jakie słowa mogą pomóc w budowaniu bezpiecznej przestrzeni do takich rozmów oraz jak edukować najmłodszych w sposób odpowiedni do ich wieku.
Rozmowy o wykorzystywaniu seksualnym dzieci są bardzo trudne. Jeszcze trudniejsze, jeśli to z dziećmi mamy o tym rozmawiać. Jednak bez takich rozmów nie będziemy mogli uchronić najmłodszych przed tak ogromną krzywdą. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na ten temat zapraszamy do zapoznania się z materiałem.
Link do podcastu:
https://www.youtube.com/watch?v=WXJUf_xP-nY&t=2s
Link do podcastu:
Porozumienie bez Przemocy
2 października został ustanowiony Dniem Empatii oraz Międzynarodowym Dniem bez Przemocy. Dzień urodzin Mahatmy Gandhiego to dobra okazja do rozważań na temat komunikacji pełnej empatii, czyli porozumienia bez przemocy. Zachęcamy do lektury książki „Porozumienie bez przemocy. O języku życia” Marshalla B. Rosenberga, wysłuchania rozmowy z Emilią Kulpą-Nowak – trenerką „Porozumienia bez przemocy.”, a także zapoznania się z pozostałymi materiałami dotyczącymi podejścia NVC.
NVC, czyli Nonviolent Communication. Autor Marshall B. Rosenberg użył określenia „nonviolence” w takim znaczeniu jak stosował je Mahatma Gandhi, tzn. naturalny stan współodczuwania. W języku polskim używamy sformułowania Porozumienie Bez Przemocy. Możemy to też rozumieć jako „sposób postępowania wykluczający wszelką przemoc i wywieranie presji”. W niektórych społecznościach NVC tłumaczone jest jako „Porozumienie Współczujące” lub „Porozumienie Serca”.
Niekiedy wydaje się, że styl komunikowania się nie ma nic wspólnego z przemocą, jednak często okazuje się, że słowa ranią i wywołują ból u nas samych lub u innych. Przemoc emocjonalna to forma nadużycia, która polega na stosowaniu manipulacji, kontrolowania, zastraszania lub poniżania drugiej osoby w celu wywołania poczucia winy, lęku lub bezsilności. Może obejmować:
- Krytykę i upokorzenie – stałe oskarżanie, wyśmiewanie czy deprecjonowanie uczuć i opinii drugiej osoby.
- Izolację – ograniczanie kontaktów z rodziną i przyjaciółmi, co prowadzi do osłabienia wsparcia społecznego.
- Manipulację – zmuszanie do działania w sposób, który nie jest zgodny z własnymi potrzebami lub przekonaniami.
- Zastraszanie – stosowanie gróźb, które mają na celu wywołanie strachu.
- Gaslighting – podważanie rzeczywistości drugiej osoby, co prowadzi do wątpliwości co do własnych myśli i uczuć.
Przemoc emocjonalna może być trudna do zidentyfikowania, ponieważ nie zawsze pozostawia widoczne ślady, ale jej skutki mogą być poważne, prowadzące do obniżonego poczucia własnej wartości, depresji czy lęków. Ważne jest, aby być świadomym takich zachowań, szukać wsparcia w przypadku, gdy dosięgają nas samych oraz być uważnym na komunikaty kierowane przez nas do naszego dziecka.
NVC jako metoda porozumiewania się uczy wsłuchiwania się we własne i cudze potrzeby, z czego rodzi się szacunek, uwaga i empatia. Metoda ta pozwala nawiązać kontakt ze sobą i z innymi, w taki sposób, by rozkwitnąć w nas mogło wrodzone współczucie. Pomaga zmienić styl wyrażania siebie oraz słuchania tego co chcą przekazać nam inni ludzie.
U podstaw NVC leżą m.in. następujące założenia:
- Każde działanie ma na celu zaspokojenie potrzeb.
- Wszyscy ludzie mają podobne potrzeby, ale różne metody ich zaspokajania.
- Potrzeby każdego człowieka są równie istotne i powinny być brane pod uwagę, nawet jeśli nie da się ich wszystkich zaspokoić.
- Ludzie nie działają przeciwko nam, lecz dążą do zaspokojenia własnych potrzeb.
- Ludzie chętnie wspierają innych, o ile robią to z własnej inicjatywy.
- Krytyka, osąd i gniew są nieszczęśliwymi próbami zaspokojenia własnych potrzeb.
- Uczucia są sygnałem, czy nasze potrzeby są zaspokojone, czy nie.
- Konflikty powstają z przekonania, że istnieje tylko jeden sposób na zaspokojenie danej potrzeby.
- Nawiązanie relacji z inną osobą jest drugim krokiem do rozwiązania konfliktu; pierwszym jest połączenie z własnymi uczuciami i potrzebami.
W relacji z dzieckiem jest to niezwykle użyteczny sposób komunikowania się oraz podejścia do ludzi i świata. Pozwala skupić się na zrozumieniu co dziecko odczuwa i czego potrzebuje, zachowując się w taki, a nie inny sposób. Podejście to zakłada, że każdy człowiek wykonuje czynności, które mają zaspokoić jego potrzeby. Pomaga ono nam rodzicom, ponieważ zamiast działania nawykowego i automatycznych reakcji na bodźce, nasze słowa stają się świadome, a nasze reakcje oparte na świadomości tego, co postrzegamy, co odczuwamy i czego pragniemy. Podsumowując, ważne jest skupienie się na czterech obszarach, zarówno w empatycznym słuchaniu, jak i w szczerym wyrażaniu siebie:
- Konkretne zaobserwowane przez nas działania, które wpływają na nasze samopoczucie;
- Co czujemy wobec tego co zaobserwowaliśmy;
- Potrzeby, wartości i pragnienia, z których wynikają nasze odczucia;
- Prośba
Warto na koniec wspomnieć o dwóch symbolach: żyrafie i szakalu, którymi posługuje się Marshall B. Rosenberg. Autor mówi, że we wzajemnych kontaktach możemy się posługiwać językiem wzbogacającym życie lub językiem dominacji. Język żyrafy określał jako język empatii i szacunku, używany z perspektywy „JA”. Szakal z kolei posługuje się językiem, który odcina nas od kontaktu – używa oceny, osądu i obwiniania, mówi z perspektywy „TY”.
Źródło: http://szkolamilenium.blogspot.com/2018/11/jezyk-zyrafy-i-szakala-czyli-jaki.html
Dlaczego żyrafa? Jak rozpoznać żyrafę?
Żyrafa to ssak bardzo silny fizycznie, który w stosunku do swojej masy ciała ma największe serce, a dzięki długiej szyi patrzy na świat z szerokiej perspektywy. W Porozumieniu bez Przemocy żyrafa używa języka serca – uczuć i potrzeb. Mówi o sobie, używa komunikatu JA. Chce słyszeć drugiego człowieka i chce być sama wysłuchana. Pragnie być w kontakcie ze swoimi uczuciami, ale też z uczuciami innych. Chce docierać do własnych i cudzych potrzeb, tych zaspokojonych i niezaspokojonych. Komunikuje się w sposób otwarty, empatyczny, szanując drugą osobę, nawet w trudnych sytuacjach. W sytuacjach konfliktowych kluczowe dla żyrafy jest słuchanie siebie i drugiej strony, co pomaga jej znaleźć rozwiązania, które zaspokoją potrzeby wszystkich.
Jak rozpoznać szakala?
Szakal posługuje się językiem dominacji. Mówi z perspektywy „TY”, obwinia ocenia, porównuje, osądza. Szakal jako symbol komunikacji opartej na dominacji i osądach przypomina, jak łatwo jest wpaść w pułapkę krytyki i etykietowania. Szakal w trakcie rozmowy posługuje się etykietami – mówi, jaki jesteś (np. dziecinny, leniwy, nieodpowiedzialny), sięga po stereotypy w „porządkowaniu” świata (np. dzieci są głupiutkie, kobiety są zbyt emocjonalne, profesjonaliści nie okazują uczuć). Szakal żąda konkretnych rozwiązań. Chętnie posługuje się karami i nagrodami. Używanie języka „TY” zamiast „JA” często prowadzi do konfliktów i nieporozumień, zamiast budowania więzi. Jednak Marshall B. Rosenberg empatycznie podkreśla, że szakal jest żyrafą z „językowym problemem”, lub inaczej – zranioną żyrafą, która w lęku i bólu nie potrafi mówić inaczej w danym momencie.
Źródło: https://levelupngo.com/czym-jest-komunikacja-bez-przemocy/
W przypadku doświadczania przemocy, bądź bycia jej świadkiem reaguj, zadzwoń:
800 120 002 – Ogólnopolski Telefon dla Ofiar Przemocy w Rodzinie „Niebieska linia”
116 111 – Telefon Zaufania dla Dzieci i Młodzieży
Opracowano na podstawie (zachęcamy do pogłębiania wiedzy w obszarze NVC):
Rosenberg, Marshall B. (2020). Porozumienie bez przemocy. O języku życia. Warszawa: Wydawnictwo Czarna Owca.
https://rodzicemjestem.pl/2020/05/12/porozumienie-bez-przemocy/ - rozmowa z Emilią Kulpą-Nowak – trenerką „Porozumienia bez przemocy.”
https://www.youtube.com/watch?v=H5pVaQi21gQ – podstawy NVC przedstawione przez Marshalla Rosenberga
https://ombuds.uj.edu.pl/porozumienie-bez-przemocy-poradnik?inheritRedirect=true –kompendium wiedzy o NVC
https://trenerzynvc.pl/symbolika-zyrafy-szakala/
https://fundacja-trampolina.org.pl/kluczowe-zalozenia-porozumienia-bez-przemocy/
Konferencja „Podkarpackie przeciw depresji”.
Konferencja „Podkarpackie przeciw depresji” odbędzie się w Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – 10 października br. w G2A Arena Centrum Wystawienniczo-Kongresowym w Jasionce k. Rzeszowa. Organizatorami wydarzenia są Przedstawicielstwo Komisji Europejskiej w Polsce, Biuro Parlamentu Europejskiego w Polsce wraz z Marszałkiem Województwa Podkarpackiego.
Celem konferencji jest wspieranie działań na rzecz przeciwdziałania depresji, zwiększenie zrozumienia i wiedzy na temat zdrowia psychicznego w naszych społecznościach, szkołach, miejscach pracy i w domu, a także szerzenie idei tworzenia Aliansów Przeciw Depresji - sieci osób, instytucji i organizacji działających lokalnie, które poprzez efekt synergii skutecznie wspierają osoby doświadczające depresji i zapobiegają zachowaniom samobójczym. Wydarzenie skierowane jest do przedstawicieli władz samorządowych, lekarzy pierwszego kontaktu, psychologów, dyrektorów szkół, pedagogów, a także organizacji pozarządowych oraz społeczności lokalnych, które są gotowe do zaangażowania się w powstawanie nieformalnych lokalnych aliansów do walki z depresją.
Do uczestnictwa wymagana jest rejestracja, której można dokonać pod linkiem https://app.evenea.pl/event/podkarpackieprzeciwdepresji/. Rejestracja dostępna jest do 7 października – liczba miejsc jest ograniczona.
W konferencji będzie można wziąć udział także online, bez potrzeby rejestracji. Transmisja konferencji w wersji polskiej: Facebook @komisjaeuropejska, transmisja w wersji angielskiej: YouTube @komisjaeuropejska. Transmisja będzie tłumaczona online także na język migowy PL/EN.
Bajki terapeutyczne
Wrzesień dla wielu dzieci wiąże się z dużymi zmianami jak np. rozpoczęcie przedszkola, szkoły, nowe koleżanki, koledzy, nauczyciele. Dzieci codziennie mierzą się z nowymi wyzwaniami. Pojawiają się u nich różne emocje, mogą wielu nowych sytuacji się bać. Warto więc uważnie obserwować dziecko i często z nim rozmawiać. Powstaje pytanie: jak pomóc dziecku w rozwiązaniu jego problemów, zmniejszyć, czy zapobiec sytuacjom lękowym, nauczyć dziecko radzenia sobie z nimi. Pomocne w tym mogą okazać się bajki terapeutyczne. Adresowane są one zwykle do dzieci w wieku od 4 do 9 lat. Bajki terapeutyczne dzielimy na trzy rodzaje:
- Bajki relaksacyjne, których celem jest uspokojenie i wyciszenie dziecka. Można je wykorzystać również w czasie usypiania dziecka.
- Bajki psychoedukacyjne, które dotyczą głównie emocji oraz myślenia. W tych bajkach pojawiają się treści dotyczące nazywania tego, co czuje dziecko, wskazujące różne sposoby radzenia sobie z nieprzyjemnymi emocjami.
- Bajki psychoterapeutyczne, które są najczęściej elementem terapii. Ukazują one sytuacje związane z lękiem oraz przedstawiają sposoby radzenia sobie z nim. Bajki te powinny być raczej czytane przez specjalistów.
Ośrodek Adopcyjny w Rzeszowie zachęca do czytania dzieciom bajek. Takie wspólne spędzanie czasu rodzica i dziecka buduje bliskie relacje. Te chwile pozostaną w pamięci dziecka na całe życie.
Poniżej zamieszczamy artykuły na ten temat
https://zdrowie.pap.pl/rodzice/bajki-terapeutyczne-pomoga-dziecku-uporac-sie-z-trudnymi-emocjami
https://www.mindfulkids.pl/artykul/jak-bajki-terapeutyczne-moga-pomoc-twojemu-dziecku
https://portal.librus.pl/rodzina/artykuly/czas-na-bajke-czyli-o-terapeutycznych-wlasciwosciach-bajek
Proponujemy także przykładowe strony internetowe z bajkami terapeutycznymi:
- magiczne bajki na dziecięce smutki
- bajki dla dzieci Zasypianki
- bajki terapeutyczne Fundacji "Promyk Słońca"
- opowieści terapeutyczne "Szuflada z bajkami"
- bajki na kanale YouTube
- bajki na stronie www.psychologia.net
Informacja z konferencji
Z okazji Obchodów Światowego Dnia FAS 9.09.2024 r. pracownicy Ośrodka Adopcyjnego w Rzeszowie uczestniczyli w ogólnopolskiej konferencji „Codzienność z FASD – w odczuciach dziecka, oczami dorosłego” organizowanej przez Regionalne Centrum Polityki Społecznej w Łodzi pod honorowym patronatem Krajowego Centrum Przeciwdziałania Uzależnień.
Konferencja była bogata w treści merytoryczne i ubogacająca wewnętrznie. Prelegenci podzielili się ogromną wiedzą i doświadczeniem. Niewątpliwie ważnym momentem konferencji było dzielenie się doświadczeniem przez mamy adopcyjne dzieci z zespołem FAS oraz przez dorosłą osobę z diagnozą FAS – Panią Katarzynę Liszcz (autorkę bloga Co-dziennik życia z FAS).
Pamiętajmy, że nie ma bezpiecznej dawki picia alkoholu w ciąży! Poza oczywistą misją szerzenia wiedzy o szkodliwości picia alkoholu przez kobiety w ciąży i ogromnego wpływu na organizm dziecka tej toksyny, każdy ze specjalistów na konferencji podkreślał bardzo ważną myśl przewodnią: Nie starajmy się dostosować dziecko z płodowym zespołem alkoholowym do środowiska, to środowisko dostosujmy do dziecka.
Prośba do każdego z nas - bądź FAS OFF: reagujmy, gdy widzimy kobietę w ciąży sięgającą po alkohol. Pomóżmy uchronić dziecko przed skutkami zaburzeń wynikających z zespołu FAS.